zeepier-op-leka-mei2017.reismee.nl

Dinsdag; 2e visdag

Vandaag niet veel foto’s gemaakt. Daarom maar eens beginnen met een foto van een betrapte Wim, die op het vliegveld van Trondheim heimelijk een broodje worst (gewikkeld in ontbijtspek) op de kop had getikt. Hij spreekt geen woord over de grens, maar dat lukt lukte hem dat toch wel weer zonder enige hulp!

Hij was even weg om geld te pinnen; we vroegen ons al af of hem dat zou lukken en het duurde al wel erg lang. De grappen gingen al rond toen hij ineens voor onze neus stond met dat broodje worst. Gelukkig had iemand de tegenwoordigheid van geest om er een foto van te maken!

Vannacht stond er behoorlijk harde wind. Echter toen we uit bed kwamen was het nagenoeg windstil met een strak blauwe lucht. Dat was ook de voorspelling voor vandaag (en de rest van de week).

Gisteren kwamen Rene en Wim -die op de fiets boodschappen waren halen- onze buurman tegen bij de supermarkt. Die was ons direct behulpzaamdoor met zijn auto even 20 liter dieselolie voor ons te halen. We kunnen dus weer even varen.

Vandaag naar het zuiden gevaren; richting een heel diep gat waar nog wel eens roodbaars te vangen is. Onderweg natuurlijk alle stekken die we kennen (en niet kennen) aangedaan. Vangsten zijn op beiden boten dramatisch slecht. Geen flauw idee waar dat in zit, maar we moeten het ermee doen. Wiegert en Fjaeremark komen nog het beste weg. We hadden afgesproken geen vissen mee te nemen die kleiner dan 60 cm waren. Dat betekende dus dat we best regelmatig een vangst terug moesten zetten. De andere boot waren de vangsten echter nog slechter en George heeft bijvoorbeeld de hele dag geen vis boven gehaald.

Op een bepaald moment liep de visfinder vol met scholen vis. Wij weten dan aan het patroon dat het koolvissen zijn. Gelukkig kleintjes (30 cm). Precies de maat de je prima kunt afzinken om een grote kabeljauw te vangen. Wiegert deed dit en direct beet. Helaas te vroeg aangeslagen. Zijn koolvisje (was gedoopt Japie) kwam compleet verminkt boven. Snel weer laten zakken en ja hoor, direct weer een aanbeet. Dit keer wist Wiegert de rust op te brengen om te wachten tot Japie de huig van zijn aanvaller aan het inspecteren was. Het koste Japie helaas definitief het leven en Wiegert trok een mooie kabeljauw uit het water. Bewijs dat er wel degelijk vis zit, maar dat die slecht bijt op kunstaas. In het roodbaarsgat bleek geen roodbaars aanwezig, wel ontfutselde Fjaeremark 2 mooie lengen aan Neptunes.

Net voor de terugreis hebben Fjaeremark en Wiegert ineens geen aandrijving meer. De bediening van de keerkoppeling is helemaal lam. Na een inspectie blijkt er een borgringetje los geraakt te zijn waardoor de bedieningskabel niet langer vast zit aan het bedieningsmechanisme. Met behulp van een schroevendraaier (door George meegebracht) en wat schroeven die hij elders uit de boot gedraaid heeft, maakt Fjaeremark een noodoplossing, zodat hij de keerkoppeling met de hand kan bedienen. We konden gelukkig door vissen en daarna weer veilig thuiskomen. Morgen zien we wel of het gerepareerd kan worden. De noodoplossing is degelijk genoeg om mee door te varen. Morgen komt ook onze verhuurder Karl Oddvar weer thuis van een trip voor zijn werk naar Singapore. Kan die gelijk aan het werk.

Vanavond heilbot gegeten. Fjaeremark had de vis die hij gisteren gevangen had zodanig opgedeeld/gezaagd dat het allemaal een soort van karbonades geworden waren.

Van die vis die 12,5 kg woog bleef zo ongeveer 10 kg over. Nu is zo’n specimen vis altijd een persoonlijke vis. In dit geval vindt Fjaeremark het het echter genoeg om met zijn allen een keer van te eten. De vis lekker bruin gebakken, daarna gegaard in de oven. Een sausje gemaakt van gehakte kappertjes met roomboter. Aardappeltje en gemengde groenten erbij. Glaasjen witte wijn erbij. Kortom een waar koningsmaal. Heerlijk zo’n heilbot! Moeten we er meer van vangen!

De weersvoorspellingen zijn ook voor morgen weer uitermate goed. Planning is daarom om ver naar buiten te gaan om te kijken of de vis daar beter aanbijt!

Ron Bravenboer.

Wat een leuk verhaal weer en erg leuk om dit te volgen. Leuke foto's en heerlijke vis!!

Groetjes Ron.