zeepier-op-leka-mei2017.reismee.nl

Woensdag; de 3e visdag

Opnieuw prachtig weer. Iets meer wolken dan gisteren, maar wel zon! De bedoeling is om ver naar buiten te gaan. Eenmaal op de haven bij de boot blijkt de motor niet te willen starten; onvoldoende stroom? Snel de accu verwijdert om aan de lader te zetten. De vraag is alleen, waarom de accu onvoldoende stroom gaf. Op het dashbord zien we dat er wel laadstroom is, maar kennelijk laad de accu niet of onvoldoende. Het is ook geen nieuwe accu; om maar een understatement te gebruiken. Misschien is dat de reden (een paar cellen kapot?). In de boot staat nog een 75Ah accu die vol moet zijn. We laden de oude accu een paar uur en sluiten dan die andere accu aan om te kijken of die genoeg stroom levert. De oude accu gebruiken we dan als reserve. De gedacht daarbij is dat een accu van 75Ah met goede cellen altijd beter resultaat levert dan een 85 Ah accu met 1 of meer kapotte cellen. Geen resultaat echter! Ergens vandaag komt Karl Oddvar thuis en dan moet hij vanavond of morgen maar kijken naar een definitieve oplossing.

Bjorn Harald komt even kijken of hij nog wat kan doen. We laten hem de oplossing voor de kapotte bediening van de keerkoppeling zien. Als of het de gewoonste zaak van de wereld is haalt hij zijn schouders op en mompelt dat dit ook prima kan. Op de foto de voorste handel werkt niet meer. Links ervan: heeft Fjaeremark de kabel nu aan de deurstijl geschroefd. Werkt prima. Je moet alleen nadenken over voor- en achteruit!

Beetje prutsen op de haven heeft als gevolg dat je ook nog andere mensen spreekt. Ik zou nog een stokvis mee terug nemen voor Laura. Op de haven kwam ik de beroepsvisser (Bjorn Ole) tegen (die was aan zijn schip aan het prutsen) waarvan ik vorig jaar stokvis gekocht had. Die had dus niets meer en de nieuwe Skrei was nog niet droog. Bjorn Harald wist misschien iemand anders die misschien nog had en zou navraag doen.

Na 1,5 uur geeft de lader aan dat de accu vol is (daar zat het probleem dus niet in!). Na deze geïnstalleerd te hebben. Wil de startmotor nog niet, we horen alleen het relais tikken. Ook nadat ik de startmotor een paar klappen met een hamer heb gegeven wil hij niet draaien. Het lijkt er op dat het de startmotor is die de geest heeft gegeven. Bjorn Harald maar een sms gestuurd met de vraag naar een reserve boot. We lopen net terug naar het huis om een bammetje te eten als Bjorn Harald aan komt fietsen. Hij heeft de boot van de buurman geregeld. Op zich een prima boot. Met een 70 hp viertakt loopt die meer dan 40 km/u (dan 12 l benzine per uur!). Hij is alleen wat windgevoelig doordat het een relatief lichte en hoge boot is. Ondanks de geringe wind zullen we dus best wel snel driften ten opzichte van onze eigen rammelbak.

Snel de spullen over gezet en hup richting de anderen die inmiddels op een kilometertje of 12 aan het vissen zijn. Dat is bijna 1,5 uur varen met onze dieselboten. Die afstand kost ons nu maar 15 minuten! Die mannen kijken verrast als we er ineens aan komen blazen. Het vissen is er echter ook ronduit slecht. Dit hebben we nog nooit meegemaakt. Het is echt veel stekken bezoeken en harken om een klusje vis bij elkaar te krijgen. De oogst is uiteindelijk ongeveer net als gisteren zo’n 10 kg kabeljauw filet. Hopen dat we morgen wat makkelijker vis kunnen vinden!

De koppen beginnen inmiddels ondanks de dikke lagen brandzalf, toch wel een beetje rood te worden!

Margriet

Jullie zijn goed bezig,ben jaloers, jullie hebben zon....hier hagelt het en is brrrr koud.
Groet aan allen.

Ron Bravenboer.

Dirk vang genoeg want de kibbeling van de vorige keer was heel erg lekker!!! Vangse weer mannen en een hele fijne visdag morgen.