zeepier-op-leka-mei2017.reismee.nl

Zaterdag; De 6e Visdag (gaat het niet worden!)

Het is opnieuw prachtig zoning weer, maar vannacht waren we al een keer wakker vanwege de harde wind die om het huis gierde. Dat voorspelde niet veel goeds. Inderdaad staat er windkracht 5 tot 6 uit het oosten. We komen de haven dus niet uit vanochtend. De windvoorspelling blijft voor de hele dag 5 bft aangeven. Jammer, want onze oude houten boot zou het weer goed moeten doen. Karl Oddvar heeft de startmotor goed schoongemaakten de bediening van de keerkoppeling gerepareerd. Hij heeft proefgevaren en volgens hem is alles weer in orde.

Noodgedwongen dus een rustige dag. Hebben we misschien tijd om even bij Bjørn Harald en Greta van Leka Spiseri aan te gaan en te kijken of er nog leuke snuisterijen te koop zijn. Bjørn Harald zou ook nog even navragen bij een ander of die soms nog stokvis voor ons te koop had. Misschien nog een stukje wandelen op Skeisenesset; de noordkant van het eiland. Het regenpak en de kaplaarzen hoeven is elk geval niet mee met dit weer. Fris is het wel. We zitten dan wel op een eiland, maar de wind komt uit het oosten (en daarvoor vanaf de noordpool) en dus van de fjell af. Op de fjell ligt nog sneeuw genoeg. Dus een koud en erg droog windje! We lopen al de hele week de lippen in te vetten door dat droge windje.

De middag in ledigheid doorgebracht. Zon nu en dan eens even het raam uit gekeken, masr daardoor werd de wind niet minder. Wiegert en George hebben een deel van de middag uit de wind in de zon gezeten. Rene is het eiland voor meer dan de helft rondgefietst (en dus weer terug via dezelfde weg). Vanavond eten we bruine bonen met gebakken spekjes en speklappen. Na het eten kunnen we ons niet bedwingen en gaan Fjaeremark, Wiegert en George toch even met de boot er uit om een paar pilkers nat te maken. De nog steeds harde wind en golven van 1 tot 1,5 m maken het niet makkelijk. Toch vangen we een aantal mooie koolvissen en twee grote pollakken (3,2 kg filet!). Dat maakt de dag wat visserij betreft toch weer goed.

Mieke

Stokvis? Stinkvis zul je bedoelen! Leuk blog hoor ik lees het met veel plezier!