zeepier-op-leka-mei2017.reismee.nl

Maandag: 8e en laatste visdag

Vandaag de laatste visdag. Het wordt een kort dagje vissen want er moet ingepakt worden. Wim is behoorlijk verkouden en hij besluit om niet mee te gaan het water op (dan is die dus echt ziek!). Bij George zijn de zenuwen toegeslagen denken we want ook hij blijft thuis en gaat zijn spullen vast inpakken. Of het de zenuwen zijn weten we niet, misschien mogen we niet zien wat hij allemaal in zijn koffer verstopt heeft.

Dus wij eruit met 1 boot. Net buiten de haven uit trekt de wind behoorlijk aan tot een dikke 4 bft. De wind komt ook al uit een moeilijke hoek (ZZW) waardoor het aantal bevisbare visstekken zeer beperkt wordt. We besluiten op een klein onderwaterplateau op een kilometertje buiten de haven te gaan vissen. Door de harde wind zijn de driften behoorlijk snel (1,3 tot 2 km per uur) en dat gecombineerd met waterdiepten van 48 tot 100 meter maakt het vissen er niet makkelijk. Toch haakt René al snel een mooie kabeljauw die ook alweer snel gevolgd wordt door de volgende. Op de tweede drift haakt René opnieuw een kabeljauw en Fjaeremark een grote pollak. Wiegert houdt het bij koolvis. Helaas moet alle vis terug want we zitten ruim aan ons quotum.

We hadden beloofd om 14:00 uur weer thuis te zijn. De boten moeten opgeruimd worden en de spullen zoveel mogelijk ontdaan van zout (het heeft niet geregend dus al het zout blijft op je spullen zitten). Zo om een uur of 12:00 hebben we het eigenlijk wel gezien. De wind blaast lekker door en andere stekken vinden is vanwege die wind geen optie en we besluiten dan maar wat eerder op huis aan te gaan. De rest van de middag gaan we dus op ons dooie gemak inpakken.

Els

Dirk, bedankt voor de leuke verhalen en foto's, voor morgen een goede terugreis.