zeepier-op-leka-mei2017.reismee.nl

De spanning stijgt als we beginnen te pakken!

Zoals eerder gezegd gaan we dit jaar vliegen naar Trondheim, dan met de bus naar Namsos en als laatste met de (snelle) postboot naar Leka. We starten om 09:20 uur met de KLM dan om 14:40 verder met de Expressbus van NOR-WAY Bussekspress ASnaar Namsos en als laatste traject pakken we daar de snelle postboot "Foldafjord" van FosenNamsos Sjø AS. Uiteindelijk komen we dan om 21:45 uur aan in de haven van Leka (Skei hamn). Het huis staat op 100 meter van de haven. Dus dat laatste stukje lopen we wel.

De beperking zit vooral in de hoeveelheid materiaal die iedereen mee kan nemen. Dat levert best wel wat spanning op. Bijvoorbeeld bij het inpakken van de hengels; geen ruimte dus voor meer dan 2 reservehengels!

Dan de voedselvoorziening. Normaal koop Wim bijna alles in, nu is dat verdeeld over Wim en Fjaeremark. Er is een lijst gemaakt met gewichten van de levensmiddelen en dat is verdeeld. Dat doe je op gewicht, maar past het volume? Dat vergt toch nog enig kunst en vliegwerk! Kijk, van de KLM mogen we als groep de bagagegewichten wel salderen, je probeert toch een beetje bij de streefgewichten te blijven (23 kg per item).

Om als vast in de stemming te komen toch maar eens gekeken of er nog wat nieuws is van Leka. 2 dingen vallen op. Allereerst is er een ferme discussie aan de gang om de gemeente Leka te laten fuseren. Dat is een vorm van bestuurlijk modernisme die kennelijk ook in Noorwegen toe slaat. Nu heeft Leka nog alle voorzieningen zelf en staat ze er financieel zeer goed voor. Hoe zal dat worden als je gefuseerd bent: weg voorgezette school?, weg bejaardenhuis?, weg ambulance? Veel discussie dus als ik de website van de gemeente lees.

Toch ook nog wat aardigs. Een Noors TV-reisprogramma op Tronder-TV heeft een hele uitzending aan Leka gewijd. Da’s leuk om te zien; even kijken dus op Kortreist!

Allemaal best wel lastig als je gewend bent om met een grote aanhanger te gaan waar je alles in kunt stouwen en je nu “maar” 58 kg per persoon mag meenemen. Paniek bij het inpakken: Ineens is 2,3 kg Zeeuws spek teveel. Hup, een stuk eraf dan.

Zomaar zitten je boxen aan het gewicht, maar heb je nog volume zat over. Nu maar hopen dat dit bij Wim ook het geval is. Anders moeten er nog spullen uitgeruild worden.

Oh jee, het schepnet past niet in de koffer! Het alternatief is niets voor op zee. Wat nu?

Visspullen kunnen niet onbeperkt mee. Dus afspraken maken over wie welke reservematerialen inpakt.

Moeilijk dilemma, welke zakkensluiter moet er mee!

Je eigen spullen opnieuw sorteren zodat je genoeg, maar niet teveel mee neemt.

Wat een puinzooi zeg!

Gelukkig hebben we nog een paar dagen!