zeepier-op-leka-mei2017.reismee.nl

Vrijdag: De 5e Visdag

In-stort-dag! Opnieuw een schitterde zonnige dag, maar niet alleen dingen begeven het soms.

Vanochtend kwam Karl Oddvar de boot repareren. Na 1 minuut starte de boot weer. Oorzaak een slecht contact op de electriciteitsaansluitingen op de startmotor. Hij beloofd de boel goed schoon te maken en de besturing van de keerkoppeling te repareren. Vandaag dus toch nog maar weg met de snelle boot van de buurman.

We hadden gepland om ver naar het westen te varen, tot bij het eiland Kvringla. Tegen alle voorspellingen is waait echter te hard. Witte koppen op de golven betekenen dat onze planning niet door gaat. Terwijl wij benzine gaan halen gaat de andere boot er vast op uit; vanwege de wind gaan ze richting vaste land (Gutvik). Nadat we de benzinetank bijgevuld hebben gaan ook Fjearemark en Wiegert er op uit. Eenmaal buiten de haven valt de wind en de golven eigenlijk wel mee. De wind is inmiddels dus minder geworden. Wij varen snel richting noorden om te kijken hoe het daar met de golven gesteld is. Eenmaal daar blijkt de wind zover afgenomen en de golven zover afgevlakt dat we de andere boot oproepen om naar ons te komen. Vandaar kunnen we door naar het westen; naar buiten de open zee op.

Ook vandaag is de vis lastig te vinden. Normaal zoek je een school koolvisjes en dan zitten daar wel kabeljauwen onder. De schooltjes koolvissen ontbreken dus een de kabeljauwen zitten als individuen verspreid. Fjaeremark heeft zich voorgenomen om de hele dag met een slug te vissen. Dat doet ie normaal nooit, maar de kans op een heilbot is daardoor wat groter. De andere boot vist iedereen ermee en ze vangen er goed op. Ook Fjaeremark vangt snel een mooie beer.

We zijn ver naar buiten gevaren en hebben achter Steinsflesa liggen vissen (dikke 20 km van de haven), maar ook daar was de vis slecht te vinden. Wel nog een bijzondere vangst; een zogenaamde drolvis (gul met obstipatie).

Al met al toch nog zo’n 15 kg filet bij elkaar geharkt vandaag. We zullen wel aan het quotum zitten. Morgen beginnen we wat vis te vangen voor Karl Oddvar.

Dat instorten vandaag: Er gaat nogal wat niet goed dit keer:

• Het begon al met een gesprongen waterleiding in de kelder toen we aankwamen. Dat was opgelost, maar toen deed het warme water in de douche het niet. Toen dat opgelost was hadden we maar een pisstraaltje uit de douche. We wilden al in het havenkantoor gaan douchen. Daar hebben ze naast gratis internet ook geweldige voorzieningen (douchen 10 NOK per keer);
  • Vanavond was Karl Oddvar even bij ons en die zei dat hij gisteren het waterprobleem opgelost had? Had hij ons niet verteld, dus wat blijkt George had gisteren gedoucht en dacht wat zeuren die mannen toch; prima straal water!
  • Eerst begeeft de bediening van de keerkoppeling het. Vervolgens wil de motor niet meer starten;
  • Vanavond staat ineens het fornuis zonder stroom. De stop blijkt er uit te liggen. In het huis geen nieuwe stop te vinden. Karl Oddvar komt gelukkig snel nieuwe brengen. Al met al zitten we pas om 21:30 aan het eten;
  • Als laatste storten de mannen in. Eerst Wim, dan George en als laatste Wiegert. Wim en George hoeven alleen nog gekist te worden. Wiegert lijkt wel een vampier die net voor het donker wakker wordt (let op zijn bruine bovenzijde en rode koontjes!).

Kortom “Het was weer een enerverend dagje meneer Droge!

Ron Bravenboer

Jullie maken wat mee mannen. Erg leuk om te lezen.

Mieke

Ik zit hier in mijn broek te piesen! Wat een foto's!

mees

Gezien de foto van je vismaten is het wel afzien met deze visserij ,maar de drol kabejauw maakt veel goed.

Kees

Zeg lui, maken jullie George nog wel even wakker voordat hij naar Friesland gaat????

Els

Dirk bedankt voor de leuke verhalen en foto's, voor morgen goede reis.