zeepier-op-leka-mei2017.reismee.nl

Profiel

Naam  dirk.wever@kpnmail.nl

Datum vertrek: zondag 23 april 2017
Datum terugkomst: dinsdag 02 mei 2017

Momenteel in: Nederland 🇳🇱

Over mij/mijn reis

Over mij/mijn reis                                     

Onze groep bestaat uit mensen die graag op zee vissen en dan vooral vanaf een boot. De zeesportvisserij in Nederland is voor ons gevoel zo goed als ter ziele gegaan aan overbevissing en regelzucht. Op de Waddenzee heeft een sportvisser al meer dan 20 jaar niet veel meer te zoeken. De Noordzee was eens een sportvis-eldorado voor kabeljauw en zeebaars. Schol hebben we het maar niet over, want dat was daar al 30 jaar niet meer te vangen aan de hengel. De Noordzee is geheel kapot gevist, waarbij zelfs de wrakken niet met rust worden gelaten. Wat nog niet kapot gevist is wordt nu wel kapot geregeld door bag limits e.d.. Blijft op de Noordzee over het vissen op (kleine) schar en (kleine) wijting. Dat heb je na een paar tochtjes ook wel gezien. Geloof me het gaat nog erger worden. Vanuit de beroepsvisserij wordt nu al via de media (bijv. kookprogramma's) het eten van schar en wijting gepropageerd en gepushed. Discards moeten immers aan de man gebracht worden en nieuwe markten worden daarvoor ontwikkeld. Lukt dat; dan wordt het commercieel interessant om ook gericht op de wijting en schar te gaan vissen en dan zullen die bestanden ook snel instorten. De Oosterschelde is eveneens door overbevissing, daar en elders,  volledig teloor gegaan en ook daar heeft een sportvisser weinig meer te zoeken. Blijft over de monding van de Westerschelde.  Leuk voor een dagje, maar dan heb je het ook wel weer gezien. Het blijft ten slotte schar en wijting wat de klok slaat. Een hele bedrijfstak aan sportvisserijschepen is de afgelopen 20 jaar ten onder gegaan. Van de vele tientallen charterboten zijn er nog slechts enkelen over.

Je kunt er natuurlijk zelf een boot op na houden en daarmee de verre wrakken bezoeken. Dat brengt voor ons echter een te grote last met zich mee. Gelukkig hoef je niet naar tropische oorden, er zijn er niet zo heel ver weg buiten Nederland nog heel veel goede mogelijkheden aanwezig. Denk aan zuid-Ierland, zuidwest-Schotland, zuid- en zuidwest-Engeland, de Kanaaleilanden (met name Guernsey), Denemarken (hoewel het daar door overbevissing ook behoorlijk slechter is geworden), IJsland en Noorwegen. Ook is het prima te doen om op vrijdagmiddag naar Dover te rijden een hotel te nemen aan de haven en daar op zaterdag lekker met een charterboot een prima verzorgde vistocht te maken. Vertrek vrijdagochtend vroeg en je vist rond 12:00 uur ergens op één van de pieren in of in de buurt van Dover. Uit ervaring weten we dat zo'n tochtje ook kostentechnisch interessant is! Ongekend wat een verschil het daar is met de Nederlandse visserij. Je wordt daar geconfronteerd een veelheid van soorten en aantallen die we voor de Nederlandse kust nooit gekend hebben (bijv. zeebrasem, tarbot, griet, schol, rode poon en diverse haaiensoorten). Om 24:00 uur zaterdagavond lig je dan weer gewoon thuis in je eigen bedje. In de toekomst worden misschien ook de Faeröer en de Shetland eilanden interessant voor sportvissers.

Inmiddels gaan we dus al zo'n 20 jaar een weekje in het buitenland op zee vissen. Liever een week per jaar intensief de sportvisserij beleven, dan 6 keer per jaar een (dure) tocht vol ergernis in Nederland. In het begin gingen we elk jaar naar Denemarken. Echter toen eind vorige eeuw de sportvisserij ook daar dramatisch werd, zijn we richting Noorwegen gegaan. Heel langzaam zijn we steeds noordelijker gegaan op zoek naar steeds grotere vissen. Vanwege de bereisbaarheid met de auto zijn we jaren geleden gestopt op het eiland Leka. Daar vinden we al vele jaren onderdak bij een particulier verhuurder die we ondertussen best wel onze vriend mogen noemen. Karl Oddvar bezit enkele boten en huizen die hij aan ons (en nog een Duits groepje) verhuurd. Geen gelikte nieuwe spullen, dus je moet -ook al omdat Karl Oddvar soms op zee werkt en er dus niet altijd is- een beetje technische kennis hebben om de meest elementaire (motor)problemen te kunnen oplossen.

Het zelf zoeken van ons vakantieadres, buiten de gebaande paden van de reisorganisaties, vinden wij veruit het aantrekkelijkst. Je komt veel minder commercieel ingestelde mensen tegen; je staat dichter bij de lokale bevolking en hebt daar ook meer contact mee. Misschien wel het grootste voordeel is dat je geen betweters tegenkomt die zich niet kunnen inhouden om jou te vertellen hoe je het moet doen! In Noorwegen zijn tienduizenden huisjes te huur al dan niet samen met een bootje. En bootjes zijn er in alle klassen te huur. We hebben zo door de jaren wel wat truckjes ontwikkeld om aan adressen en contacten te komen.

Leka is een eiland ongeveer zo groot als Texel. Het eiland maakt deel uit maakt van een grote Noorse sage (https://nl.wikipedia.org/wiki/Sage_van_de_Helgelandbergen). Er is veel te zien en te doen op Leka, waardoor een bezoekje minimaal een paar dagen zou moeten duren:

  • Geologisch is Leka heel erg interessant en daarom zelfs aangewezen als Nationaal Geologisch Monument, omdat het een zogenaamde Ofioliet is (https://nl.wikipedia.org/wiki/Ofioliet). Leka is een stuk van de aardkorst en aardmantel dat op zijn kant ligt. Als je over het eiland rijdt, fietst of wandelt is dat overal heel goed te zien. Van oost naar west ga je eigenlijk van de aardkorst de diepte in naar de aardmantel. Een bezoek aan het geologisch museum op Leka is dan ook aan te bevelen;
  • Verder zijn er een aantal (historische) bezienswaardigheden op het eiland;
  • Als Nederlanders spreekt bijvoorbeeld het prachtig altaarstuk (retabel) aan in de lokale kerk, dat wordt toegeschreven aan een kunstenaar van de Utrechtse Stenen Vrouwenkop aan (https://nl.wikipedia.org/wiki/Meester_van_de_Utrechtse_Stenen_Vrouwenkop). Afgelopen herfst 2016 hebben we het kunstwerk op uitnodiging van de voorzitter van de Kerkeraad van Leka mogen bekijken en hebben we van haar een rondleiding gehad langs de andere kunstwerken die er aanwezig zijn;
  • Leka is al minimaal 10.000 jaar bewoond. Op Leka vindt je in de Solsemgrot de oudste grottekeningen van noord-Europa. De tekeningen laten groepen dansende mensfiguren. In de Solsemgrot zijn vondsten gedaan die aantonen dat deze grot in elk geval bewoond was vanaf het begin van de Noordse-bronstijd (1700 BC). Je kunt de originele tekeningen zien tijdens een georganiseerde excursie;
  • Direct achter het huis dat wij huren nabij de haven van Skei, ligt koning Herlaug met zijn vrienden begraven in zijn Drakar, onder een grafheuvel. Koning Herlaug kon het niet zo goed vinden met koning Harald de Blonde en dat koste hem de kop;
  • Leka kent een prachtige natuur en schitterende vergezichten. Overal zie je wel zeearenden in de lucht. Als je geluk hebt kom je aan de kust een spelend ottergezinnetje tegen. Het eiland is werkelijk vergeven van de herten en reeën. Op de landerijen zie je in grote hoeveelheden wulpen en weidevogels. In het voorjaar vindt je overal langs de kust broedende ganzen. Ook op zee kom je een grote verscheidenheid aan watervogels tegen;
  • Het is prachtig wandelen op Leka. Diverse korte en lange wandelrouten zijn in verschillende moeilijkheidsgraden beschikbaar en niemand vindt het raar als je een eigen pad baant;
  • Is het mooi weer dan kun je een dagje naar het prachtige strand. Aan de zuidwestzijde van Leka ligt een heerlijk strand met toilet en kleedvoorzieningen.
  • Je kunt op Leka heerlijk fietsen, hoewel er hier en daar wel wat korte stekelige hellinkjes tussen zitten. Goede fietsen (zelfs elektrische) worden direct nabij de ferryhaven in Skei verhuurt;
  • Het zeevissen rondom Leka is geweldig! Er zijn diverse boten te huur en als je wilt is er altijd wel iemand die als gids met je mee wil;
  • Op het eiland zijn een paar kleine meertjes waar forel te vangen is.

Ook in 2017 gaan we weer vissen in Noorwegen. Opnieuw naar Leka maar nu eens niet met de auto. We gaan vliegen. Zeepier (Fjæremark in het Noors), Niels en Willem "Hoffleeder" hebben dat vorige herfst uitgeprobeerd. Dat ging prima. Bij het regelen van de visvakantie 2017 bleek dat op het gewenste moment de ferry naar Oslo in dok lag. Andere perioden gaven problemen i.v.m. afspraken van de individuele leden van de groep en alternatieve routes maakten de reis zodanig duurder dat vliegen concurrerend werd. Daarom de hele groep in het vliegtuig dit jaar!