zeepier-op-leka-mei2017.reismee.nl

Dag 10: De terugreis

Gisterenavond hebben de we vis in de koelboxen gedaan en die alvast in de wachtruimte bij de ferry gezet. De twee grootste boxen overgewicht in gedaan. In totaal over alle bagagestukken hebben we ondergewicht en we denken de incheckbalie wel te kunnen overtuigen dat salderen mogelijk moet zijn. Voor de zekerheid hebben we het overgewicht in aparte tasjes gedaan die we snel verwijderen op het vliegveld als dat problemen geeft.

Vanochtend om 05:30 op om het huis aan kant te maken en de laatste dingen in te pakken. Ook de restjes moeten opgemaakt worden. Wiegert doet met een restje witte wijn voor hoe je dat het beste kunt doen (Brrr zo vroeg op de ochtend!).

Om 06:45 komt de ferry en staan we met alle spullen klaar op de steiger. Opnieuw is het ongelofelijk mooi weer!

Schitterend om zo in de ochtendzon de 1e ferry naar Gutvik (vaste wal) te zien vertrekken en tegelijk de postboot van Gutvik naar Namsos te zien aankomen (dat is de catamaran).
Precies op tijd vertrekt de ferry richting Namsos. Hoewel Wim en George dit oneerlijk vinden, krijgen we als inmiddels trouwe klanten allemaal seniorenkorting op de ferry (??). Onderweg, net voor Rørvik zien we nog een school dolfijnen of kleine walvissen. We kunnen niet thuisbrengen welke soort het is, alleen weten we dat het geen bruinvissen zijn. Verder zien we in het fjord net voor Namsos nog een grote vis aan het oppervlakte jagen op kleine koolvis. Mogelijk is het een grote heilbot. Dat zien we rondom Leka ook wel eens gebeuren (deze week dus ook al een keer). Onder een prachtig ochtendzonnetje komen we 09:30 in Namsos aan. De bus naar Trondheim staat op de haven al te wachten. Zodra we de bagage in het busruim hebben gezet vertrekt de bus richting vliegveld Trondheim-Vaernes.
Om 12:35 komen we op het vliegveld aan aan. We hebben ruim de tijd voor inchecken, want ons vlucht vertrekt pas om 17:10. Tijdens het wachten op het openen van de incheckbalie worden we nog door Wim getrakteerd op allerlei restje eten die hij had meegenomen: pinda's, plakjes gerookte ham, een liter bier, koekjes en biscuitjes moeten op.
Bij het inchecken netjes gemeld dat de koelboxen te zwaar zijn, maar dat dit gecompenseerd wordt door ondergewicht in de andere bagagestukken. Het luchthavenpersoneel heeft daar geen enkel probleem mee blijkt, als het gemiddeld gewicht maar onder de 23 kg per bagagestuk blijft en de zwaarste niet boven de 32 kg komt. Alleen de software van de KLM doet moeilijk en geeft voor de zware stukken geen bagagelabels. Ook dit wordt door het personeel netjes opgelost. Ook het vliegtuig vertrekt strak op tijd. Duidelijk zichtbaar ligt er inmiddels minder sneeuw in Noorwegen dan een week geleden toen we kwamen.

Na een rustige vlucht zijn we om 19:30 op Schiphol. Sanne is al onderweg en belt om 20:00 dat ze er is. Wij hebben net de bagage van de band getrokken en ontmoeten Sanne bij de uitgang van de terminal. In ganzenmars gaan we met onze vol geladen bagagekarren achter Sanne aan naar de parkeerplaats.

Na afscheid van elkaar te hebben genomen rijden we naar huis. Eind van weer een zeer geslaagde en erg gezellige visvakantie op Leka.

Mieke

Was leuk om weer een beetje mee te genieten van jullie avonturen! Tot de volgende reis!

Kees

Zo, dat was het weer voor jullie voor dit jaar, behalve voor George, want maandag over een week gaan we weer naar Friesland. Kijk, wij gaan dan wel niet zo ver, maar wel met 13 man waarvan er 4 boven de 80 jaar zijn. Mijn vrouw en ik (we wonen tenslotte in Soest(dijk)) hebben met veel plezier de blogs gelezen.
Ik ben wel bang, dat de Friese vissen iets kleiner zullen zijn, dan die jullie gevangen hebben, maar........ gezellig zal het zeker worden! Groetjes tot volgend jaar.

Mees

Al met al een leuk avontuur!
Ik vond het leuk om te volgen.

Els

Dirk Bedankt voor je mooie verhalen en tot ziens.

Willem

Het is en blijft een avontuur om in Noorwegen te vissen.Ikheb met plezier alles gelezen.Gezellige lectuur en ik hoop volgend jaar de avonturen weer te kunnen lezen zeepier!

rinus

zo te zien hebben jullie een schitterende vis vakantie gehad in Lekka.
het lijkt mij geweldig om zo,n grote heilbot te vangen van ruim een meter, ik zelf ga in
oktober dit jaar naar Hellesoy en ik ben benieuwd wat we daar gaan vangen.
jullie hebben wel veel pech gehad met met de boot, jammer
waar hebben jullie mee gevist,alleen met vis of met pilkers of paternosters?
groetjes rinus

Theo

Ik zie nu dat jullie al weer thuis zijn ! Tot...... donderdag de 18e ! Theo uit/in Bussum