zeepier-op-leka-mei2017.reismee.nl

4e Visdag

Het wordt eentonig, maar opnieuw mooi weer. We hoorden vandaag dat het in zuid Frankrijk nabij de Ventoux vandaag maar 9 graden was en de mistral waaide. Je zal het maar hebben. Dagen gereisd en dan prut weer .

Vandaag is Karl Oddvar terug uit Singapore en kan bekijken hij wat er nu eigenlijk met de boot aan de hand is. Vanochtend zijn René en ik ondertussen met de fiets dieselolie gaan halen. Elk een jerrycan van 15 liter op de bagagedrager vastgezet met een spanband (en de fietstassen vol met boodschappen). Afgelopen maandag waren Wim en René al naar de supermarkt geweest en moest René zo nu en dan een duwtje geven aan Wim. Het verbaasde me omdat Wim in oktober, ondanks zijn leeftijd, prima mee kon op dit stukje. Het gaat constant omhoog en op sommige punten best wel steil, maar Wim ging in oktober gewoon mee omhoog. Nou, ik ben er achter waarom; we waren halverwege de eerste helling en René trapte bij dezelfde rijsnelheid als mij, twee keer zo snel. Wat blijkt de fiets waar Wim en ik op fietsen staat in zijn 2e terwijl het schakelmechanisme zegt dat het de 1e versnelling is. Geen wonder dat René soms een duwtje moest geven. De terugweg met die tank dieselolie en de boodschappen gaan op de rem naar beneden ca 3 km lang. De rook komt er bijna af!

Karl Oddvar bleek niet thuis te zijn (was al weer als taxichauffeur onderweg). Vandaag wordt onze boot dus niet meer gerepareerd is onze conclusie. We krijgen niemand te pakken om dat te bevestigen en dus pakken wij de boot van de buurman maar weer. Lekker snel is die.

Het is Wiegert die vandaag kanjerkoning wordt. Hij vangt eerst een kabeljauw van 97 cm en vervolgens nog een grote koolvis.

Ook daarna laat hij zich niet onbetuigd in het vullen van de viskrat. Fjearemark vangt wel vis, maar niet echt iets bijzonders, of het moet die verdwaalde schelvis zijn. Zo tegen 16:00 nog even contact gehad met de andere boot ook bij hen was het weer niet wild, maar zij hebben toch ook een aantal vissen. Uiteindelijk aan de wal blijkt de totale vangst ongeveer een metselkuip vol. Tijdens het schoonmaken blijken er nog een stuk of 4 slappe vissen tussen te zitten, waaronder die grote van Wiegert. Jammer, maar die worden gedumpt. Al met al weer een 10 kilo visfilets. We zitten nu ongeveer op- de helft van ons quotum.

Het is zulk mooi weer dat we de thee buiten willen drinken.

Wim spartelt tegen omdat hij koude handen heeft????? Zal moeite met schakelen zijn omdat het afwijkt van zijn normale routine (koffie en thee in de keuken). Gelukkig voor hem strooit een aangestoken vuur waarvan de rook over ons huis komt, roet in het eten en drinken we toch binnen thee.

Fjaeremar heeft vanavond contact gehad met Karl Oddvar. Die kan de boot pas morgen repareren. We moeten morgen dus opnieuw met de boot van de buurman weg. Karl Oddvar zal zorgen dat die weer voorzien wordt van benzine, zodat we niet opnieuw met jerrycans op de fiets hoeven te doen. We willen namelijk morgen ver naar buiten! Gezien de wind voorspellingen is dat vermoedelijk onze laatste kans om ver weg te gaan naar onverkende stekken. Zaterdag zondag en maandag wordt er dan wel strak blauwe lucht voorspeld, maar de wind neemt wel toe tot 4 á 5 bft en dat is teveel voor onze kleine bootjes om ver het open water op te gaan. Golven bouwen zich snel op en dan wordt het snel ongemakkelijk en oncomfortabel.

Oh Jeetje: Er zit een vlek in ons tafelkleed. Gelukkig aan de kant van Wim! Voer voor uitgebreide discussies, van het aankopen van dit kleed (in de middeleeuwen) en over de snee die er in kwam tig jaar geleden, tot de mogelijkheid om hetzelfde dessin in plastic te kunnen kopen (er staat niet bij of je dan die vlek erbij krijgt ). Fjearemark neemt zich voor om vanavond er ook een vlek te maken, zodat ze niet allemaal op Wim zitten te pikken. Lekker stelletje kippen!

Willem

Maak je niet druk over een vlek.Hoe meer er inzitten hoe bonter wordt het dessin!Ik wens jullie nog veel visplezier ,goede vangsten en goed weer toe.Tot de volgende reis blog.Willem

Kees

Over mooi weer gesproken, afgelopen zaterdag zat Joop weer in z'n blote bast aan de lage Vaart(we waren bijna in Friesland) te vissen, maar ving niets, al de vissen waren ws naar jullie toe!!!