zeepier-op-leka-mei2017.reismee.nl

Zondag; 7e visdag

Gisteren werden we nog uitgenodigd voor een maandelijkse feestavond in Leka Spiseri. We hebben de uitnodiging maar beleefd af geslagen. Fjaeremark, Wiegert en George zijn toen in de avond de harde wind nog even wezen testen en trokken er even voor de haven nog een paar mooie grote polakken uit. Kennelijk jagen die in de avond.

Vandaag weer weinig wind. De strak blauwe luchten zijn we inmiddels als aan gewend. Toch gebruiken we nog steeds grote hoeveelheden brandzalf om te voorkomend dat de vellen er straks bij hangen. Je wil toch een beetje in een stuk thuis komen!

Gelukkig doet onze boot het weer vanochtend. We kunnen dus weer op pad met onze koffiepot. Eerst maar eens naar Noord-Leka om dan door te steken maar het westen. Voor Wiegert is het kennelijk allemaal weer nieuw. Hij verbaasd zich over een slangetje waar zo nu en dan vuil water uit komt (zit er overigens al jaren zo!). We varen om noord om het eiland richting een rif aan de westkant van Leka.

De andere boot blijft eerst even onder de Leka kust hangen. Als Fjaeremark de kist al bijna vol heeft komen zij ook. Dan is echter het tij al om en vangen we bijna niets meer. Fjaeremark en Wiegert besluiten om verder zuid te gaan, terwijl de andere boot naar het westen (het eiland Kvingra) gaat. Aan het eind van de dag hebben Fjaeremark en Wiegert zo’n 10 gullen, 1 mooie leng en 1 grote pollak, terwijl de teller bij de andere boot op 5 vissen blijft staan. Het is dus best wel weer taai vissen. We zien ook geen grote scholen koolvis waarvan we weten dat er meestal kabeljauw onder zit. Wiegert heeft vooral een slechte dag. Met 1 blauwkeeltje houdt het voor hem op. Wat hij ook doet hij krijgt maar geen aanbeet.

Alsof we op een nieuwe boot zitten vindt nog een oude zonnebril in de kajuit van de boot. De glazen zijn compleet mat. Hij lijkt Jules de Korte wel!

Al met al een prachtige dag. Met een prachtig uitzicht op de westkant van Leka (voor de kenners, dat is de kant waar de magmakamer was (gevuld met Duniet). Je kijkt dus tegen een knalrood Leka.

Hoe is het met de gezondheid: Fjaeremark, Rene en Wiegert mankeren niets. Wij eten ook elke dag onze vitamientjes. Wim is heel erg verkouden en leeft op aspirines. George mankeert niets, maar na eerst opgeschept te hebben dat hij normaal maar eens per 3 dagen een grote boodschap heeft, lukte het hem gisteren 3 keer op 1 dag. Gelukkig (vindt hij zelf) heeft hij een hele huis-apotheek bij zich en heeft hij gisteren ook direct Norit gebruikt (hij had ook de gebakken piepers van vandaag kunnen nemen!). Morgen zullen we zijn excrementen dus wel in de BBQ kunnen gebruiken als brandstof. Ik verwacht dat hij over een paar dagen wel last zal krijgen obstipatie. Misschien moet hij dan toch noch een broodje pølse nemen op vliegveld Trondheim.

Morgen zien we wel of het vissen nog echt wat wordt. We moeten ook nog inpakken en dat zal wel de nodige aandacht vergen. We gaan er voor dat we mogen salderen zoals we ook op de heenweg mochten (na een uitgebreide discussie en de interventie van een duty manager). Mochten we de discussie niet winnen, dan hebben we wegwerp tasjes met vis boven in de boxen zitten. Die trekken we er dan uit geven die aan die vriendelijke dames aan de incheckbalie. Mogen ze zelf opruimen! Als we thuis komen maken we dan wel bezwaar bij de KLM en claimen de schade, want op de website stond ten tijde van het boeken toch echt dat indien je meer dan 1 stuks ruimbagage had, een individueel bagagestuk niet meer dan 32 kg mag wegen (hebben we gelukkig geprint!). Zelfs nu staat nog op de website dat indien je bagagestuk meer weegt dan 23 kg, je extra bagage moet boeken. Dat is dus ook gedaan voor elk van ons. Nergens staat dat je die meer kilo’s dan in een apart bagagestuk moet doen!